کتاب ایران

دریافت کتاب های فارسی - دریافت مجلات معتبر دنیا - طنز - آموزش عمومی

کتاب ایران

دریافت کتاب های فارسی - دریافت مجلات معتبر دنیا - طنز - آموزش عمومی

کتاب خرس سیبری در سرزمین نفت ( احیای جایگاه روسیه در خاورمیانه )

خرس سیبری در سرزمین نفت


احیای جایگاه روسیه در خاورمیانه



نویسنده: سید رضی عمادی
 

معرفی کتاب:
روسیه از دیر باز در صدد بوده است که در آسیا حضور فعال داشته باشد. این آرزو در عهد تزارها با ممانعت انگلستان و در زمان اتحاد شوروی با سد امنیتی ضدکمونیسم روبه رو شد. منطقه خاورمیانه نیز همواره برای حاکمان شوروی از چند جهت حائز اهمیت بود:
اول، نزدیکی جغرافیایی خاورمیانه به شوروی که باعث می شد این کشور امنیت خود را در پیوند با خاورمیانه دیده و بکوشد تا محیط امنیتی مطلوب خود را در آن بوجود آورد. البته حضور و نفوذ جدی غرب در خاورمیانه با دو هدف مقابله با شوروی و تامین انرژی از منطقه، جایگاه امنیتی خاورمیانه را در استراتژی شوروی تقویت می کرد.
دوم منطقه خاورمیانه یکی از مهمترین عرصه های رقابت مسکو و واشنگتن برای نفوذ بیشتر در بین بازیگران خاورمیانه بود. در این رقابت روسها غالبا از برخی از اعراب حمایت می کردند.
سومین ویژگی سیاست روسها در خاورمیانه ناظر بر جنبه های شخصی و نقش و برداشت افراد به مثابه تصمیم گیرندگان است. اتحاد شوروی از سوی تعداد بسیار اندکی از رهبران طراز اول اداره می شد، لذا نقش و برداشت هریک از افرادی که در راس هرم قدرت قرار داشتند، همواره در تعیین سیاست خارجی شوروی در خاورمیانه موثر بوده است. به طور متقابل در خاورمیانه نیز عوامل متعددی وجود داشت که گرایش به شوروی را تقویت می کرد. ظهور جنبش های ضد استعماری، وجود احزاب چپ و سوسیالیست و بویژه رویارویی اعرب و اسرائیل از جمله مهمترین عوامل به شمار می آیند که زمینه حضور فعال شوروی را در کشورهایی چون عراق، سوریه و یمن فراهم ساخت.
در حال حاضر آنچه واضح است این است که روسیه حاضر به پذیرش جایگاهی در ردیف کشورهای عادی چه در منطقه و چه در سطح جهانی نیست و کماکان به دنبال آن است که با همان عقبه خود از نقشی فاخر برخوردار باشد و در ردیف کشورهای مهمی همچون امریکا قرار گیرد. این نوشتار در تلاش است تا سیاست فدراسیون روسیه را در قبال خاورمیانه بررسی نماید.

فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

● روسیه و ایفای نقش جهانی

● سیاست اتحاد شوروی در قبال خاورمیانه

● فدراسیون روسیه و صلح خاورمیانه
الف: دوره یلتسین
1- دوره کوزیرف
2- دوره پریماک
ب: عصر پوتین

● سیاست روسیه در قبال ایران، ترکیه و اسرائیل
الف: جمهوری اسلامی ایران
ب: ترکیه
ج: اسرائیل

● بازگشت به خاورمیانه


دانلود کتاب:
لینک دانلود  (نسخه الکترونیکی با حجم کمتر از یک مگابایت)
برای دانلود، روی لینکهای بالا کلیک سمت راست کرده و Save Target As را بزنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد