کتاب ایران

دریافت کتاب های فارسی - دریافت مجلات معتبر دنیا - طنز - آموزش عمومی

کتاب ایران

دریافت کتاب های فارسی - دریافت مجلات معتبر دنیا - طنز - آموزش عمومی

چطور تب را کنترل کنیم؟

چطور
تب را کنترل کنیم؟
 


 

بدنتان عرق کرده و سرتان سنگین است. چشمهایتان چنان درد می کند که انگار کسی با انگشتانش روی پلکتان را فشار می دهد.
برای دقایقی تصور می‌کنید که بدنتان در حال آتش گرفتن است و چند دقیقه بعد احساس لرز دارید. بله شما تب کرده اید.
اینکه شما بفهمید که واقعا تب به چه معناست و اینکه در مورد آن چه کارهایی باید انجام دهید و چه اعمالی حالتان را بدتر می کند برایتان مفید خواهد بود.
درجه حرارت بدن در مغز و در هیپوتالاموس تنظیم می شود که معمولا آن را در 37 درجه سانتیگراد نگه می دارد که ممکن است در هر فرد به طور معمول یک درجه بالا و یا پائین باشد.
بهتر است بدانید که تب خود بیماری نیست اما می تواند نشان از بیماری در بدن اشخاص باشد. معمولا وجود چرک در بدن که مسبب آن می تواند باکتری یا ویروس باشد گلبوبهای سفید خون را مورد حمله قرار می دهد و آن زمان است که ماده ای به نام "پیروژن" آزاد می شود.
پیروژن که خود را به مغز برساند، به هیپوتالاموس دستور می رسد که دمای بدن را بالا ببرد و شما تب می کنید.
حال مهمترین موضوع بعد از آنکه متوجه شدیم تب داریم آن است که بدانیم چطور آن را پائین بیاوریم:
1-اگر لرز کرده‌اید بهتر است سریعا خود را گرم کنید که بهترین راه رفتن زیر پتوست اما به یاد داشته باشید اگر لرز بدنتان قطع شد سعی نکنید در حالی که تب دارید زیر پتو بمانید زیرا این کار تنها باعث می شود که گرما سرجایش بماند و شما هر لحظه احساس کنید حالتان بدتر می شود. با عرق کردن تب از بین نمی رود پس به یک ملحفه سبک اکتفا کنید.
2-لباس سبک و خنک بپوشید این به آن معناست که حتی اگر فرزند کوچکتان تب کرده است هم لباسهایش را کم کنید و حتی پوشکش را باز کنید.
3-اگر شرایطش مهیا باشد خوابیدن در وان آب نسبتا ولرم رو به خنک به مدت نیم ساعت کمکتان می کند.
4-آب زیاد و به خصوص خنک بنوشید. آب میوه هایی که شکر ندارند هم گزینه های خوبی هستند.
5-دواهای تب بر برایتان موثر است زیرا کار "پیروژن" ها را مختل می کند و در نتیجه داروهایی مثل بروفن ها و آسپرین ها برای پائین آوردن تب کمک زیادی می کنند.اما به یاد داشته باشید که به کودکان زیر 19 سالتان آسپرین ندهید و حتما با پزشک مشورت کنید.
6-آرامش خود را حفظ کنید و بدانید که تب برای راحت و بهتر شدن حالتان بوجود می آیندو به بدنتان کمک می کنند تا با بیماری بجنگید.پس بگذارید تب کار خودش را بکند و سعی نکنید با انواع و اقسام راهها آن را فرو بنشانید.
راههای ذکر شدن برای تب های پائین موثر است و اگر به تب بالا با علائم غیر عادی دچار هستید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد